Time to Pass

maandag 2 november 2015

Expositie over 25 jaar HEUVEL Eindhoven

EINDHOVEN – De verbouwperiode van HEUVEL Eindhoven wordt door ontwerperscollectief KLAES aangegrepen om stil te staan bij het 25-jarig jubileum van het grootste Shopping Centre van Eindhoven en omgeving. De expositie Time to Pass neemt bezoekers mee terug in de tijd aan de hand van prachtige (historische) foto’s, beelden en illustraties. De expositie, die vanaf zaterdag 13 juni te bezichtigen is, zal voor veel ‘oh ja’-momenten zorgen.

Een blik in het verleden. Van de toenmalige Heuvel Galerie, maar ook van mode, sieraden en speelgoed in het algemeen. Wie kent er bijvoorbeeld de tatoeageketting, of de Dr. Martens schoenen nog, die in de jaren ’90 als warme broodjes over de toonbank gingen? Of de Gameboy, die inmiddels gezien wordt als collectors item.

Creatieve samenwerking
Een perfect moment om eens stil te staan bij 25 jaar HEUVEL Eindhoven, vond ontwerperscollectief KLAES. Zo ontstond de  expositie  ‘ HEUVEL toen & nu’. KLAES is een samenwerkingsverband tussen zes creatieve ondernemers. De zelfstandige ondernemers versterken elkaar in één studio. “We ondersteunen elkaar en vullen elkaar aan. In zo’n samenwerkingsverband gaat de creatieve energie echt stromen. En daarbij kunnen we door KLAES grotere opdrachten samen aanpakken”, vertelt Lotte Mulder, één van de ontwerpers van KLAES.

Historische foto’s
Voor HEUVEL Eindhoven stelden de creatieve ondernemers, die onder meer actief zijn op het gebied van design, illustratie en webdesign een expositie samen. Dit in samenwerking met het Eindhovense reclamebureau 40Watt. “We duiken samen met bezoekers het verleden in, middels een tijdlijn”, vertelt Lotte. “We hopen dat de expositie een beeld geeft van hoe het gebied er toen uitzag. Het verraste mij bijvoorbeeld dat er gewoon auto’s geparkeerd stonden op de Markt, dat is een beeld dat ik helemaal niet ken. Door de samenwerking met Eindhoven in Beeld en het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven is een totaalbeeld ontstaan van het Shopping Centre door de jaren heen en een aantal retail trends in de jaren ’90.”

‘Oh ja-moment’
Naast deze tijdslijn (de expositie ‘Van terp tot Shopping Centre’) komt er een tijdsbeeld over 25 jaar shoppen (Retail in de heuvel). “Hoe zag de mode er in de jaren ’90 uit en met welk speelgoed speelden de kleintjes in die tijd? Ik denk dat de beelden voor een heleboel ‘oh ja’-momenten gaan zorgen.” Het tijdsbeeld gaat de bovenverdieping van HEUVEL Eindhoven verfraaien. “We hopen dat hierdoor ook meer mensen boven een kijkje nemen. Daar heb je ook een goed uitzicht op de verbouwing en er zijn leuke shops te vinden.” 

Klik hier voor meer informatie